People

Diversiteit

Image
Diversiteit

Het menselijk kapitaal binnen een organisatie is een belangrijke factor om succesvol en duurzaam te kunnen ondernemen. Het geheel aan competenties, persoonlijke vaardigheden en creativiteit is de motor van ons bedrijf.

Belgian Distribution Group gelooft in diversiteit onder zijn medewerkers en zorgt voor een inclusieve werkvloer waar iedereen zich thuis kan voelen ongeacht scholingsgraad, achtergrond, geloof, cultuur, ervaring,...  Met het in-house “young potentials programma” geven we onze youngsters de kans om kennis te maken met verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Op deze manier matchen we hun competenties en ambities met de opportuniteiten binnen ons bedrijf. Maar ook onze vaste medewerkers worden aangespoord zich te blijven vormen in een bedrijf in een veranderende context. We zorgen dat alle medewerkers als OneTeam zich kunnen identificeren met het bedrijf.

 

"Belgian Distribution Group is een heel leuk bedrijf om als Young Professional aan de slag te gaan. Je word op een ‘veilige’ manier uit je comfortzone geduwd om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Dit met de juiste en nodige begeleiding en ondersteuning. Tussen de Young Professionals worden er ook allerlei teambuildings georganiseerd tijdens en naast de werkuren.  Je leert eveneens heel het bedrijf kennen op een relatief korte termijn, iedereen kent jou en jij kent iedereen. Zeker een aanrader als je net afgestudeerd bent en nog niet helemaal weet waar je interesses liggen."

Young Professional, Belgian Distribution Group

Belgian Distribution Group maakt geen onderscheid tussen zijn werknemers en biedt een werkplek aan waar iedereen zich professioneel verder kan ontwikkelen. Belgian Distribution Group selecteert zijn werknemers mede op basis van de 4 bedrijfswaarden initiatief, respect, professionalisme & passie. We geloven dat een diverse personeelsbezetting het bedrijf verrijkt en de contacten met de klanten ten goede komt.

Enkele kerncijfers: 

Aantal nationaliteiten staff:  21

Man vs vrouw: 74% / 26%

Franstalig vs Nederlandstalig: 47% / 53%

We zetten ook actief in op samenwerking met bedrijven uit de sociale economie. Belgian Distribution Group gelooft dat door de juiste mensen op de juiste plaats in te zetten er mooie en duurzame partnerships kunnen ontstaan.

 

"We zijn ook fier dat we binnen ons BD Media netwerk van zelfstandige promokoeriers, mensen met een zeer diverse achtergrond kunnen tewerkstellen. We verwelkomen gepensioneerden, alleenstaande ouders, geregulariseerde vluchtelingen, die allemaal hun eigen verhaal en hun eigen reden hebben om wat extra bij te verdienen. Met ons divers netwerk van ongeveer 1.600 zelfstandige promokoeriers zorgen we dat wekelijks meer dan 4,5 miljoen Belgische gezinnen hun promofolders ontvangen."

Leen Dehantschutter, managing director BD myShopi
Image
Pk's

Aantal Nationaliteiten promokoeriers: 54

Aantal percentage promokoeriers die niet de Belgische nationaliteit hebben: 7,5%

 

Lees hieronder het verhaal van Marc, Christophe en Hendrik. Ontdek waarom zij als zelfstandige promo koerier bij BD Media werken en wat de positieve impact is.

Marc startte eind jaren 80 als promo koerier bij het toenmalige Belgische Distributiedienst. Hij zocht een bijverdienste om de verbouwing van zijn huis te kunnen opstarten. Ondertussen zijn we meer dan 30 jaar verder en is Marc nog steeds aan de slag als promo koerier. ‘In oktober 1981 hebben wij een huis gekocht. Het huis was onbewoonbaar en was toe aan renovatiewerken. Wij waren er ons van bewust dat dit veel geld zou kosten. Ondanks het feit dat wij allebei een fulltime job hadden, ging ik op zoek naar een bijverdienste. Ik heb de persoon die toen in onze buurt de bedelingen deed aangesproken en hem gevraagd me te verwittigen als hij ooit zou stoppen. In september 1987 heb ik zijn ronde overgenomen. Intussen is ons huis volledig gerenoveerd. Toch blijf ik de wekelijkse bedeling verderzetten. Het is een gezonde bezigheid. Ik zie veel mensen die joggen, wandelen of per fiets rijden. Ik wandel met mijn reclamefolders en het voordeel is dat ik intussen nog een centje bijverdien.’

Marc

Christophe is 43 jaar, papa van een tweeling. Hij startte zo’n 20 jaar geleden met de verdeling van reclamefolders ter afwisseling van de onregelmatige uren in de horeca. ‘Ik startte als promo koerier omdat ik door mijn onregelmatige uren tijd over had en een bijverdienste me wel leuk leek. Ondertussen hoor ik al een beetje bij het straatbeeld in de sectoren waar ik actief ben. De mensen kennen me al. Aangezien ik mijn rondes meestal op dezelfde dagen doe, zijn er zelfs die hard fans die me staan op te wachten om hun wekelijks folderpakket te ontvangen. Als je graag in de buitenlucht vertoeft is dit een leuke bijverdienste. Naast het wekelijkse folderpakket, bedeel ik ook creatieve producten en magazines in de brievenbus. Die afwisseling is me op het lijf geschreven. Een bijverdienste als promo koerier is geen job maar een way of life: super om te doen, eigen baas en genieten van de natuur en de frisse buitenlucht.’

Christophe

Hendrik is een zeventiger die uit Nederlands Limburg afkomstig is. Hij is een gepensioneerd architect die na zijn pensioen aan de slag ging als promo koerier. ‘Na mijn pensioen had ik nood aan voldoende beweging en sociaal contact. Heel fijn dat mensen in de straat me begroeten of spontaan een babbeltje komen slaan. Ik doe mijn ronde per fiets en kruis soms zelfs promo koeriers van aangrenzende sectoren, altijd fijne interacties. Uiteraard is de extra bijverdienste een absolute meerwaarde om te kunnen genieten van de kleine dingen in het leven.’

Hendrik

Maatwerk

Image
Maatwerk

Sinds 2021 heeft BD Media een maatwerklabel dat het bedrijf in staat stelt om medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt zelf te activeren op de werkvloer. Voor een aantal opdrachten doen wij beroep op maatwerkbedrijven. We maken hier geen onderscheid tussen sociale economie of beschutte werkplaatsen. In Wallonië werken we in het label van maatwerk ook samen met mensen met een beperking. Zo hebben we in Doornik een team (Chanterelle) en in Andenne (N oeuvre frères de la charité).

Ook via OCMW-trajecten proberen we ART6O’ers (leefloon) te activeren. Om een succesvol traject op te starten is het belangrijk dat de uit te voeren taken van lage complexiteit en duidelijk omschreven zijn. Continuïteit  én een directe lijn met ondersteunend personeel is belangrijk om kwaliteit en opvolging te garanderen. Dat trajecten hobbelig kunnen verlopen en dat er leergeld aan beide kanten betaald wordt, is normaal. Omdat Belgian Distribution Group in mensen gelooft, nemen we dit erbij.

De projecten die lopen tonen aan dat laaggeschoolde mensen die vaak een individuele problematiek hebben -mits de juiste omkadering- absoluut hun plaats kunnen hebben binnen de reguliere economie. Door een goede mix te zoeken van verschillende arbeidsstatuten en talenten die aansluiten op onze nood, kunnen we waardig werk geven aan mensen die een helpende hand nodig hebben om hun arbeidstraject te (her)lanceren.

Onze ambitie is dat wanneer we externe ondersteuning nodig hebben voor manuele arbeid, als eerste, het netwerk binnen maatwerkbedrijven / OCMW wordt aangesproken. In 2023 wouden we een eerste doorstromer die het gesubsidieerd circuit zou verlaten en vast in dienst zou komen. We zijn verheugd aan te kondigen dat wij hierin geslaagd zijn. We hebben dit jaar Zamani binnen ons team mogen verwelkomen.

"Als je mensen met een achterstand tot de reguliere arbeidsmarkt kan activeren op je werkvloer, ben je veel meer dan enkel een werkgever."

Johan Van Hove, project manager

Case Recupel

Image
Case recupel

BD Logistics is partner van Recupel voor onder meer het fijnmazig ophalen van AEEA. Dit is Afgedankt Elektrisch Elektronisch Afval.

Toestellen die ingezameld worden in winkelpunten of containerparken, vinden hun weg naar onze depots in heel Vlaanderen en delen van Wallonië. Voor het afvoeren van koelkasten, diepvriezers, ovens, wasmachines, .. doen we beroep op maatwerkbedrijven om ons te ondersteunen. Ze ontzorgen ons op onze werkvloer en focussen zich op het eenvoudig manueel werk dat deze opdracht vereist.

Door partnerschappen in Antwerpen, Vlaams-Brabant, Brussel kunnen we heel wat mensen met een achterstand tot de reguliere arbeidsmarkt activeren. Op deze manier doen ze de nodige competenties en attitudes op die hen sterker maken in functie van hun doorstroom naar de reguliere economie. Verder werken we ook nauw samen met hergebruikscentra. Deze kringloopwinkels geven het afgedankte materiaal een tweede leven door de toestellen opnieuw gebruiksklaar te maken. Bij deze kringloopwinkels werd er in 2021 voor 8.108 ton binnengebracht. Daarin zitten zowel herbruikbare toestellen, als goederen die na nazicht doorverwezen werden voor recyclage. Op deze manier dragen we bij aan een circulaire economie, waar het hergebruik van grondstoffen centraal staat.

Reverse logistics en recyclage is een pijler binnen BD Logistics waar we volop op inzetten. Wanneer elke vrachtwagen na levering ook gevuld terug rijdt naar een depot is de optimalisatie compleet.

Blijvend inzetten op telewerk