Planet
Consolideren en duurzaam verdelen
Maatschappelijke context:
Door het toenemende succes van e-commerce en de vraag naar leverdiensten, kreunen de stadskernen onder de verkeersdruk. De coronapandemie zorgde ervoor dat de historische achterstand die België had op vlak van e-commerce deels versneld werd weggewerkt. Dit zorgt voor een exponentiële groei aan leveringen. Dit is niet zonder impact op mens en milieu. Met ons consolidatiemodel voor stadsdistributie zorgen we ervoor dat de verkeersdruk in de binnenstad verlicht wordt. We consolideren verschillende goederenstromen aan de rand van de stad en leveren deze via een modulaire groene vloot.
We reduceren de verkeersdruk op de stadskernen door onze last mile leveringen zo efficiënt en duurzaam mogelijk te organiseren. Dit doen we met BD Logistics mede door onze transportplanning te optimaliseren om zo het aantal gereden kilometers tot een minimum te beperken.
Ons consolidatiemodel gecombineerd met slimme partnerschappen met fietskoeriers én investeringen in onze eigen groene vloot zorgt voor:
- minder verkeer,
- minder afgelegde kilometers,
- minder luchtvervuiling,
- minder geluidsoverlast,
- meer verkeersveiligheid
- een hogere graad van verkeersleefbaarheid
Wanneer last mile leveringen duurzaam en efficiënt georganiseerd worden, heeft dit een directe impact op de leefbaarheid in de stad. Zo ondertekenden we in 2019 reeds het Green Deal charter om innovaties op te zetten rond duurzame stadslogistiek.
Lees hieronder meer over de impact van ons model tijdens het R!SULT-project in samenwerking met de Stad Gent. De KPI’s gedefinieerd voor het R!sult project zijn ook de KPI’s die we binnen de organisatie gebruiken om de resultaten van een project te kwantificeren. Zo kunnen we succes maar ook verbeterpunten transparant rapporteren naar alle stakeholders.
KPI
- Daling van het aantal logistieke bewegingen
- Daling in CO2-uitstoot
- Daling in aantal gereden kilometers met bestelwagens en vrachtwagens in de stad
- CO2 berekening van een individuele levering (parcel)
Rapport R!sult summary
In 2020 stapten we mee in het R!sult-project. Dit project liep tussen juni 2020 en april 2021 en werd ondersteund door VIL, Stad Gent en Universiteit Gent, in partnerschap met Staples, Lumap, Baert en Cargo Velo.
De onderzoeksvraag was de volgende: “Welke impact heeft een consolidatie model dat gebruik maakt van een groene modulaire vloot op de leefbaarheid en uitstoot in een stedelijk context?”. Daarnaast werd bekeken hoe het consolidatiemodel zich verhoudt ten op zichte van de standaard levermethodes.
Er werden vooraf enkele kritische succesfactoren gedefinieerd:
- Daling van het aantal logistieke bewegingen
- Daling in CO2-uitstoot
- Daling in aantal gereden kilometers met bestelwagens en vrachtwagens in de stad
- Efficiëntere ontvangst op afleveradres
- Verhogen verkeersveiligheid
- Verhogen van het aantal fietsleveringen
- Verhogen verkeersleefbaarheid in de stad
"Het proefproject in Gent is een geslaagd voorbeeld van hoe VIL concrete oplossingen aanreikt om leefbaarheid en bevoorrading met elkaar te verzoenen. In dit geval levert de stad het nodige volume aan voor het consolideren van goederenstromen in en uit de stad via een stadsrandmagazijn. Dat leidt tot een significante vermindering van het aantal gereden kilometers en voertuigbewegingen in de stad. Kleinere private bedrijven kunnen hier in de toekomst makkelijker op aansluiten dan dit zelf georganiseerd te krijgen. Een mogelijk model voor de toekomstige stadslogistiek!"
"De vooraf gedefinieerde doelstellingen van het project werden absoluut behaald. Door de consolidatiestrategie besparen we op het aantal leveringen en bijgevolg op het aantal logistieke bewegingen in de stad wat zorgt voor minder uitstoot, een aangenamere stadsbeleving en meer verkeersveiligheid. Bovendien zorgde het bundelen op één leverdag voor meer efficiëntie bij de verschillende vestigingen van onze universiteit.’
De conclusie die uit dit pilootproject getrokken kan worden, is dat last mile delivery via consolidatie van verschillende goederen een significante impact heeft op mens en milieu. Naast de meetbare invloed is er ook een positief effect op de algemene leefbaarheid in de stad. Wanneer het aantal logistieke bewegingen geminimaliseerd en uitgevoerd wordt met groen transport zal de stadskern een aangenamere plek worden.
CO2-calculator
Op 19 april 2022 lanceerden wij met BD Logistics en Universiteit Antwerpen onze gloednieuwe CO2-calculator. Deze unieke, innovatieve tool laat ons toe om via een geijkte wetenschappelijke meetmethode de totale CO2-uitstoot van onze urban activiteiten te kunnen weergeven. Zo kan een klant berekenen welke besparing in CO2 hij realiseert via het urban concept en deze vergelijken met de impact van last mile leveringen op de klassieke manier.
Het project werd door de Universiteit van Antwerpen getrokken en wij kozen er bewust voor om zelf geen toegang te hebben tot de achterliggende IT-codes om zo de onafhankelijkheid van de tool te bewaren.
“Wij zijn heel trots op deze innovatieve tool die we samen met de Universiteit Antwerpen gecreëerd hebben. Én we zijn bijzonder fier dat ook minister Petra De Sutter er kon bij zijn om mee op de officiële lanceringsknop te duwen van dit innovatieve instrument. Met dit instrument positioneert BD Logistics zich op een objectieve, op onderzoek gebaseerde, manier als dé duurzame oplossing.”
Minder plastic, meer gebundeld
BD Media bekijkt actief alternatieven voor de plastic folie die gebruikt wordt om het reclamepakket te bundelen.
Onze ambitie is om het gebruik van dit plastic stelselmatig af te bouwen.
Het folderpakket werd tot voor kort nog volledig in plastic gebundeld, maar dankzij slimme investeringen vinden de meeste Belgen hun folderpakket reeds terug in een ‘sleevewrap’, een smalle plastic band, wat het plasticgebruik met maar liefst 70% vermindert.
Een sleevewrap is een plastic band rond het folderpakket dat de folders netjes bij elkaar houdt. Na enkele investeringen en dankzij het aanpassingsvermogen van onze machines zijn we snel van start kunnen gaan met succesvolle tests in Wallonië. Intussen is ook het Oostelijke deel van België aan de beurt. Zowel in Antwerpen als in Limburg is het folderpakket in een sleevewrap in de brievenbus terug te vinden.
Het doel is om het folderpakket slimmer te gaan bedelen. Door de integratie van deze nieuwe techniek verminderen we het plasticgebruik met 70%. In weken dat er een lager aantal folders gebundeld wordt, zorgen wij er zelfs voor dat er geen plastic verbruikt wordt.
Wij engageerden ons om in Wallonië ons plastic verbruik in 2023 tot nul te herleiden. Dit zal een plastiekbesparing van 112 ton opleveren.
Tegen de zomer van 2024 zal het folderpakket ook in de rest van Vlaanderen in de sleevewrap bedeeld worden.
“Het is onze ambitie om de verdeling van het wekelijkse folderpakket steeds te verduurzamen. Dit doen we door slim te bundelen en continu te kijken naar innovaties. Het aggregeren van folders is en blijft onze core business. We bezorgen een bundel vol inspiratie bij de consument in de brievenbus.”
Boxcount
BD Media zorgt wekelijks voor de verdeling van reclamefolders over het gehele Belgische grondgebied. Aangezien er dus elke week een koerier langs elke bus loopt, kunnen wij de vinger aan de pols houden wat het aantal brievenbussen betreft. Wij monitoren actief de schommelingen in aantal bussen en communiceren deze naar onze klanten, zodat we te allen tijde enkel het benodigde aantal folders laten drukken en verdelen. Op deze manier beperken we eventuele overtollige folders tot een absoluut minimum.
Ten opzichte van referentiejaar 2018 hebben we op deze manier een daling van 7% van het aantal brievenbussen zonder opt-out sticker gedetecteerd. Deze boxcount heeft ervoor gezorgd om op 3 jaar tijd meer dan 1400 ton papier kunnen besparen.
Digitalisatie
Het verdelen van promofolders is een belangrijke operationele pijler. Naast de initiatieven die we nemen om het overtollige papiervolume dat aangeleverd wordt door onze klanten te herleiden, proberen we ook intern ons papierverbruik te minimaliseren.
Printverbruik is meetbaar en zichtbaar. Papier wordt besteld en inkt wordt verbruikt. Ook binnen ons bedrijf werd er veel geprint. Om onze impact te verlagen en slimmer om te gaan met natuurlijke bronnen, zijn er tal van digitalisatieprocessen opgezet. Deze projecten hebben als doel onze interne en externe processen te vergemakkelijken en het print volume drastisch te verlagen.
Om dit te doen zijn we in 2020 gestart met het digitaal ondertekenen van alle interne documenten. Alle contracten, offertes en bestelbonnen worden nu digitaal ondertekend en gearchiveerd. Het human resource departement en het finance departement hebben op die manier de papieren flow drastisch verlaagd en werken nu grotendeels papierloos.
De wil om het papierverbruik verder te reduceren vertaalt zich ook in digitaliseringsprojecten verspreid over gans het bedrijf. Sinds 2020 hebben we bijvoorbeeld ingezet op de digitalisering van de verwerking van zoveel mogelijk inkomende en uitgaande facturen, met als resultaat dat meer dan 90% van de inkomende facturen nu digitaal door onze leveranciers worden aangeleverd en meer dan 99% van de uitgaande facturen digitaal verstuurd worden.
Al deze initiatieven hebben er voor gezorgd dat we maandelijks ongeveer 20.000 prints minder maken dan twee jaar geleden !
Scan2Go
Deze nieuwe interne digitale tool laat ons toe om een gerichtere opvolging te doen van de routes van onze promo koeriers op het terrein. Hierdoor zijn wij nu in staat om een zeer accurate kwaliteitsscore te berekenen van onze wekelijkse folderbedelingen. Voordien stuurden wij een tiental mensen dagelijks de baan op om controles te doen. Dankzij onze digitale tool verwezenlijken wij nu een aanzienlijke CO2 besparing.
Duurzaam aankoopbeleid
Net zoals wij een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben, verwachten we ook dat onze leveranciers zich maximaal inspannen om hun activiteiten duurzaam te organiseren. In de nabije toekomst zullen we nog meer onze toeleveranciers uitdagen om duidelijkheid te verschaffen over de oorsprong van de goederen en de impact van hun diensten. We streven ernaar om ons aankoopbeleid zo te organiseren dat naast de economische factor ook duurzaamheid een rol speelt in het beslissingsproces. Op korte termijn bekijken we alle aflopende en nieuwe contracten vanuit een duurzaamheidsstandpunt. We gaan op zoek naar de beste compromis.
Bij BD Media zijn we in nauw contact met onze leveranciers en klanten om de ecologische voetafdruk van de folder tot een minimum te herleiden. Een van de initiatieven die we in 2022 lanceerden was het promoten van het gebruik van 100% recycleerbaar en duurzaam papier door onze partners. Een nieuwe technische fiche (met informatie rond onze vereisten bij aanlevering van drukwerken) werd in de zomer van 2021 opgesteld en ging in werking treden vanaf januari 2021. Het luik duurzaamheid werd hierin voor het eerst opgenomen.
Om onze voetdruk te verlagen proberen we ook maximaal lokaal aan te kopen. Op deze manier proberen we de CO2-impact te verlagen. We kiezen voor toeleveranciers uit de nabije omgeving om het vervoer over de weg tot een maximum te herleiden.
Sinds 2019 zijn we onze energie, zowel gas als elektriciteit, 100% groen aan het inkopen.
Car Policy bedrijfswagens
Begin 2021 werd de ganse car policy herbekeken en een tender uitgeschreven met als doel het wagenpark te vergroenen.
We trekken resoluut de kaart van plug-in hybride en vanaf de zomer van 2023 zullen dit enkel nog elektrische wagens zijn. We doen dit omdat we geloven dat we een gedeelde verantwoordelijkheid hebben in het verduurzamen en vergroenen van het bedrijf. Daarnaast heeft elke individuele medewerker een eigen verantwoordelijkheid om te werken aan zijn impact.
Om ervoor te zorgen dat onze medewerkers maximaal gebruik maken van de elektrische capaciteit van hun wagens, zal er fors geïnvesteerd worden in extra laadpalen. Daarnaast zijn er ook KPI’s gedefinieerd om onze medewerkers zich bewust te laten worden van hun collectief rijgedrag. Zo monitoren we:
- Aantal liter getankt
- Aantal laadbeurten
- Aantal elektrisch gereden kilometers
- Aantal geladen Kwh
Onze ambitie is om ons wagenpark geleidelijk te vergroenen, om zo onze ecologische voetafdruk te verkleinen.
Tegen 2027 zal ons wagenpark dan volledig vergroend zijn. Dit zal een gemiddelde CO2-uitstootdaling van 100g/km naar ongeveer 42g/km betekenen. Dus dit is een vermindering van 62% CO2-uitstoot ten opzichte van vandaag.
Modulaire groene distributievloot
Als logistieke speler en distributeur, hebben we een impact op het milieu. Met CityDepot by BD Logistics gaan we resoluut voor een groene last mile. Maar ook voor onze andere activiteiten willen we gradueel ons conventioneel wagenpark afbouwen en inzetten op alternatieven.
Recent investeerden we fors in HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) vrachtwagens, CNG bestelwagens en distributiewagens en elektrische bestelwagens.
Zo slaagden we erin om in de periode 2020-2021 ons wagenpark sterk te vergroenen. Dit zijn inspanningen die ook de volgende jaren doorgetrokken zullen worden om onze voetafdruk verder te verlagen. We zien bij onze klanten dat de vraag naar duurzaam transport stijgt. Hun vraag en onze ambitie zijn een accelerator om ons bedrijf en bij uitbreiding de ganse sector te vergroenen.
“We hebben een modulaire groene vloot. We werken via een open ecosysteem samen met fietskoeriers en daarnaast bestaat onze eigen vloot uit elektrische bestelwagens, voertuigen op CNG en vrachtwagens op HVO. Op die manier kunnen we telkens het meest efficiënte vervoersmiddel inzetten in de stad in functie van het afleverpunt. We volgen de ontwikkeling in de markt van duurzaam vervoer op de voet en evalueren telkens hoe we dit bij CityDepot zo goed mogelijk kunnen inzetten”
ISO 14001
Omwille van haar kwalitatief en verregaand milieubeleid zijn BD Media en BD Logistics ISO 14001 gecertificeerd. Deze internationale norm eist van bedrijven de nodige structurele maatregelen om de impact op het milieu te verminderen.
We zetten actief in op energieneutrale locaties. In totaal huisvest de Belgian Distribution Group 12.500 m² zonnepanelen. Sinds 2019 wordt er 100% groene stroom ingekocht.
Hieronder lijsten we nog andere maatregelen op met het oog op ecologie in onze totale waardeketen:
- LED-verlichting in al onze logistieke units
- Timers en sensoren om gebruik van verlichting en water in te perken
- Maximaal hergebruik van regenwater
- Bijdrages aan FostPlus
- Sorteringsbeleid zit ingebakken in de interne cultuur
- Follow-me printing systeem om minder papier te verbruiken
In juli 2023 werd onze onderneming geauditeerd in het kader van de hercertificicatie van onze ISO 9001 (kwaliteit) en 14001 (milieu) en hebben wij een positief advies gekregen voor het behoud van onze ISO certificatie !